Hvad betyder musikkens stilart for omsætningen? Del 3

I sidste del af af serien af blogindlæg omkring, hvordan musikkens stilart påvirker kunderne i butikken, skal vi nu se et eksempel på, hvordan stilarten kan påvirke kundernes produktvalg. Det er også her du får den sidste del af forklaringen på, hvorfor manden på billedet vælger den dyre tyske vin.

Læs også: Hvad betyder musikkens stilart for omsætningen? Del 1

Læs også: Hvad betyder musikkens stilart for omsætningen? Del 2

I et meget berømt forsøg i en vinhandel viste de tre forskere Adrian North, David Hargreaves og Jennifer McKendrick, at stilarten direkte kan påvirke, om kunderne vælger én vin frem for en anden.

I butikken havde de lavet to mere eller mindre identiske opstillinger. Lige ved siden af hinanden stod fransk og tysk vin. De kostede det samme og sandsynligvis fået samme anmeldelser. Det var i praksis ligegyldigt, om man valgte den ene eller den anden.

Og så gjorde forskerne kun en ting. De skiftede musikken og så hvad der skete.

Nogle perioder spillede de udelukkende typisk fransk musik. Andre perioder spillede de typisk tysk musik. Og sådan blev de ved. Samtidig registrerede de, hvilke flasker der røg over disken i den givne periode.

Resultatet var meget tydeligt og overraskende:

Når der blev spillet typisk fransk musik, valgte ca. 75% af kunderne den franske vin over den tyske.

Og når der blev spillet tysk musik? Så valgte 70% af kunderne den tyske vin og den franske!

Kun de færreste kunder havde lagt mærke til musikken i butikken og næsten ingen mente, at deres valg af vin havde noget som helst med det at gøre. 

Musikken fik altså kunderne til at foretage et ubevidst men meget specifikt produktvalg.

Forstil dig, hvilket kraftfuldt det kan give dig, næste gang der er et stort parti varer, der skal have fokus og ikke mindst sælges? 

Det er blot én af de ting, som musikkens stilart kan påvirke. Overordnet kan stilarten...

  • Ændre kundernes opfattelse af din butik
  • Få kunderne til at ville betale mere for de samme varer
  • Få kunderne til at vælge de dyrere (eller billigere) varer
  • Få kunderne til at vælge ét produkt frem for et andet.

MUSIK i BUTIKKERNE hjælper dig med bedst at udnytte de muligheder musikkens stilarter giver dig. Samtidig hjælper vi dig med at udnytte alle de ANDRE muligheder musik i butikken giver dig til at fastholde kunder og styrke omsætningen.

Nedenfor kan du se en del af et interview, hvor Simon Kirk Nissen, den ene af de to partnere i MUSIK i BUTIKKERNE er i radioen og fortælle om de ting musik gør ved kunder. Det starter ved eksemplet ovenfor...

Få musik i butikken, der påvirker dine kunders adfærd - og din bundlinie - positivt.