Musikken i Masai – sådan har vi gjort

For et par uger siden bød vi velkommen til den danske tøjkæde Masai som kunde hos MUSIK i BUTIKKERNE. Efter 19 år uden musik valgte Masais ledelse - klogt nok - at introducere musik i deres egne butikker rundt om i Danmark, Sverige og Norge.

De første dejlige tilbagemeldinger fra både kunder og personale er, at “det klæder butikken”, og at “atmosfæren i butikken er blevet helt fantastisk”.

Formålet med musikken er selvfølgelig, at det skal give en god atmosfære - men musikken skal også bidrage til at styrke Masai brandet og gøre det tydeligere i forhold til konkurrenter. Helt lavpraktisk skal musikken hjælpe med at at give kunderne lyst til at opholde sig længere tid i butikken og fastholde eller øge sine køb.

Det betyder også, at der har ligget mange velovervejede beslutninger bag ved musikprofilen.

MUSIK i BUTIKKERNE har brugt en metodik baseret på viden fra forskning og egne faglige kompetencer til at finde den musikprofil, der virker bedst for Masai.

Her vil vi løfte lidt af sløret for baggrunden og opbygningen af Masais musikprofil. Og sidst i dette blogindlæg, kan du høre en musikalsk bouillonterning af lyden i Masai.

Hvordan fandt vi frem til Masais musikprofil?

Først og fremmest er det vigtigt, at vide HVORFOR man som brand vil spille musik, HVEM musikken skal spilles for og HVILKEN effekt musikken skal give.

Musik kan nemlig påvirke mennesker på flere måder på samme tid:

  • Musik virker nogle gange afstressende - andre gange forstyrrende
  • Musik kan få os til at græde - eller få os til at smile
  • Musikkens stilart kan ændre opfattelsen af et sted
  • Musik kan give os minder eller hjælpe indtryk med at sætte sig fast i hukommelsen
  • Musikkens tempo kan give os lyst til at danse eller slappe af.

Og så videre…

Derfor brugte vi først meget tid på at sætte os ind i Masais brandværdier og kundegrupper.

Det var nemlig vigtigt for os at vide, hvordan kunderne helst skal opfatte brandet Masai og hvilken oplevelse, de derfor skal have i butikken. Desuden var det vigtigt for os at vide, hvordan Masai gerne ville skille sig ud i forhold til konkurrenterne, så vi kunne få tøjkæden til at lyde tydeligt anderledes.

Vi bad derfor også Masai beskrive deres målgruppe, som de så den. Og så tog vi selv ud i et par af butikkerne - for at opleve virkeligheden og tale med rigtige kunder. Ofte kan den teoretiske og den reelle virkelighed godt differentiere lidt fra hinanden. Det skal musikken naturligvis indrettes efter.

Baseret på det og helt kogt ned er her nøgleordene for, hvilken oplevelse Masai ønsker at give sine kunder:

UDTRYKKET Masai vil formidle:

  • Stilfuld
  • Kvalitet
  • Unikt udtryk
  • Nordisk lethed
  • Varme

INDTRYKKET som kunderne skal få

  • Nærvær
  • Personlig
  • Velkommen

FØLELSER der skal understøttes

  • Modenhed
  • Afslappet
  • Indre balance
  • Ærlighed
  • Tryghed

 

Informationerne brugte vi til at finde ud af at, hvordan musikken bedst kunne give en sammenhæng mellem brand, kunder, oplevelse og adfærd. Vi kalder det, at der skal være musikalsk fit. Og hvorfor dét er så vigtigt, kan du læse om i vores næste blogindlæg.

Med baggrund i viden fra forskning om, hvordan musik påvirker kunder, drejede vi derfor på følgende knapper for at danne Masais musikprofil

STILARTEN

Stilarten afgør, hvilken overordnet opfattelse kunderne vil få. I Masai gik vi efter en lyd af let, nordisk inspireret jazz, instrumental “light” klassisk og let sofistikeret popmusik.

FØLELSER

Baseret på viden om, hvilke elementer i musikken, der udløser specifikke følelser, fandt vi numre med følgende musikalsk karakteristika:

Lav pitch, simpel melodi med lange toner og en dæmpet, blød klang. Musikken skal desuden gå langsomt og have en forholdsvis simpel rytme og lav intensitet. Især den lave pitch er med til at skabe synergi med de varme farver i Masai’s kollektioner.

HUKOMMELSE

Musikken i Masai er udvalgt, så der konsekvent er en underliggende nordisk lyd/tone samt at playlisten lyder homogent, så den vækker genkendelse hos kunderne. Samtidig sørgede vi for, at lyden af Masai er anderledes end konkurrenters udtryk.

OPMÆRKSOMHED

Musikken tager generelt ikke for meget opmærksomhed, da den største virkning sker, når kunderne ikke er alt for bevidste om musikken. Men også fordi en af Masai’s vigtigste værdier er personalets personlige kontakt (som musikken ikke må forstyrre) og fordi målgruppen specifikt er voksne kvinder. 

TEMPO

Generelt er tempoet ikke for højt  

  • for at give et roligt udtryk i butikken, når man træder ind fra gaden og dermed yderligere understøtte brandværdierne
  • for at øge opholdstid
  • for at skille sig ud fra den typiske tøjbutik


Positive testresultater

Inden vi rullede musikken ud i alle butikker, testede vi musikkens virkning. Resultatet var positivt på både omsætning, hitrate og kundetilfredshed.

Hvad gør vi fremadrettet?

Nu er der ved at være musik i de fleste af Masais butikker. Og derfor starter vores arbejde først for alvor nu.

Playlisterne, som nu indeholder ca. 400 numre og altså næsten 30 timers musik, opdateres og udvides hver måned.

Vi foretager flere målinger. Baseret på omsætning, hitrate og opholdstid, måler vi effekten af musikken og bruger bl.a disse resultater til det fortsatte arbejde med at optimere musikken i forhold til dagens og ugens flow, så der f.eks kan opleves marginal forskel på om man besøger Masai mandag formiddag eller fredag eftermiddag.

Hvis du ikke har tid til at gå ind i en butik og lytte, kan du høre et sammenkog af musikken, der spilles i Masais butikker lige her.

MUSIK i BUTIKKERNE

Vi skræddersyr en unik musikprofil til butikskæder.

 Resultatet skabes på et fundament af grundig dialog, høj faglighed og dokumenteret forskning.

All-in-one abonnementsløsning uden opstartsomkostninger