Stop med at spille de 10 mest populære julenumre i butikken!

Det kan nemlig skade din forretning.

Et forskningsstudie baseret på 1,8 mio køb fra 2017 taler sit tydelige sprog: 

Musik, der passer til brandet øger salget.

Faktisk var der 9,1 % forskel på salget mellem hitliste-musik og mere nøje udvalgt musik. 

Studiet viste desværre også, at hvis musikken blot blev valgt ud baseret på popularitet, så havde det en negativ effekt på salget.

Det gælder sandsynligvis også for julemusikken. Selvom vi derhjemme (og i alle de andres butikker) vælger at høre de samme gamle travere, så bør du som butiksejer vælge en anden vej, når du vælger julemusik.

Her kan du få indblik i, hvordan vi gør i MUSIK i BUTIKKERNE™, når vi vender tilbage og opdaterer julemusikken i vores casehistorie fra Masai. 

Du kan tænde for musikken nedenfor og lytte undervejs. 

Eksemplet svarer til, hvordan fordelingen mellem julemusik og almindelig musik vil forekomme midtvejs i december.

Julemusikken i MASAI

MUSIK i BUTIKKERNE™ har siden sommeren 2018 streamet en nænsomt tilpasset musikprofil til  Masai Clothing Company i Norge, Sverige og Danmark.

I Masai’s butikker ønsker man naturligvis at bidrage til højtiden med en stemning af jul. Derfor har vi arbejdet målrettet med at tilpasse musikprofilen i butikkerne med julemusik.

Du kan læse mere om, hvordan vi i samarbejde med Masai, grundlæggende har defineret virksomhedens musikprofil i et tidligere blogindlæg. Men helt kort er den defineret ved nøgleordene:

UDTRYKKET:

Stilfuld - Kvalitet - Unikt - Nordisk lethed - Varme

INDTRYKKET:

Nærvær - Personlig - Velkommen

FØLELSER:

Modenhed - Afslappet - Indre balance - Ærlighed - Tryghed

Den nordiske lethed sætter sit præg på musikprofilen, hvor nordiske kunstnere vægter forholdsvis højt. Det skal derfor naturligvis også gælde i december, hvor musikken skal have et strejf af den norske, svenske og danske jul.

Når vi vælger julemusik, er det derfor væsentligt for os at holde fast i tre principper:

  • Julemusikken skal smage af jul, uden at stikke helt af i forhold til den musikoplevelse kunderne allerede kender fra Masais butikker. Vi sikrer kort sagt, at der også i december er musikalsk fit mellem Masai brand og julemusikken
  •  
  • Omfanget af julemusik tilpasses, så den kontinuerligt øges, fra de første julesange høres fra 18. november indtil det rigtigt bliver jul.
  •  
  • Vi finder ofte alternative versioner af de mange juleklassikere, som i deres originale form godt kan være lidt slidte eller bare ikke passer ind i den eksisterende musikprofil.

God fornøjelse og glædelig jul!

Vil du have en stærk musikprofil, der skaber resultater - også til jul?