Hvor vigtigt er det, at musikken “passer” til butikken?

Musikken i din butik skal skabe sammenhæng mellem butikken, dine produkter og dine kunder. Forskerne kalder det musikalsk fit.

Er der musikalsk fit, kan musikken styrke din omsætning og kundeloyalitet. Men er der ikke, kan musikken desværre også skade din forretning.

Musikalsk fit er den vigtigste faktor for, om musikken i din butik har effekt eller ej!

Musik påvirker kunderne

Musik påvirker kunderne 

Musik kan bruges til at understrege stemningen i din butik. Det kan også være for at give mere specifikke effekter som:

  • Styre kundernes tempo i løbet af dagen
  • Påvirke kundernes valg af bestemte produkter
  • Vække en bestemt følelse på udvalgte tidspunkter
  • Få en bestemt målgruppe til at føle sig ekstra godt tilpas i butikken
  • Skille din butik ud fra dine konkurrenters.

Når musikken i din butik skaber helhed og klar sammenhæng mellem butik, produkter og kunder, er der musikalsk fit.

Derfor er det vigtigt, at få det, som musikken kan gøre i sig selv og det, som musikken skal gøre for din butik til at passe sammen.

Musik påvirker butikkens atmosfære og kundernes adfærd

Hvorfor er musikalsk fit så vigtigt?

Dine kunders hjerner er dovne. Deres hjerner fortæller dem den historie, der umiddelbart er nemmest at fortælle, baseret på de sanseindtryk, som de får ind.

På grund af dovenskab generaliserer og lyver hjernen. Som at alting er skidt, og alle er idioter, når man selv har en dårlig dag. Eller at maden smager bedre, fordi den er anrettet pænt. Eller at folk opfatter din butik som dårlig, fordi du spiller musik, der går dem på nerverne.

Dine kunder opdager ikke engang, at hjernen lyver for dem, når den sætter sanseindtrykkene sammen til den historie, der umiddelbart giver mest mening.

Ved at skabe bedst muligt musikalsk fit hjælper musikken dine kunders hjerner til at fortælle den historie om din butik, som du gerne vil have og påvirker deres valg i den retning, du gerne vil have.

Hvilke effekter kan musikken give?

Eksempler på, hvad en butiksejer vil opnå ved at bruge musik i sin butik, kan være:

”Jeg vil gerne have, at mine kunder generelt opfatter min butik som ung, smart og hip med lidt kant - et sted for 20-30 årige modebevidste mennesker med holdninger”.

Eller

”Jeg har min butik i et storcenter, hvor der ligger 15 andre butikker lige i nærheden. Jeg vil generelt gerne være sikker på, at folk ikke er i tvivl om, hvor de er, når de træder ind i min butik”.

Eller

”Jeg vil gerne specifikt have, at musikken tager tempoet ud af mine stressede kunder, når de kommer og handler i ulvetimen og giver dem en behagelig shoppingoplevelse”.

Eller

”Jeg har tilbud på cubansk rom i uge 34. Jeg vil rigtigt gerne have, at musikken specifikt hjælper med, at kunderne får øjnene op for og ikke mindst køber den”.

Musikalsk fit er ekstremt vigtigt, hvis du vil have, at dine kunders hjerne fortæller dem den rigtige historie om din butik.

Hos MUSIK i BUTIKKERNE udnytter vi alt det forskningen har vist omkring musiks virkning på mennesker og bruger målrettet og metodisk alle de forskellige faktorer til at skabe det bedste musikalske fit.

På den måde sikrer vi, at du får det bedste resultat af at spille musik i dine butikker.

 

MUSIK i BUTIKKERNE

Vi skræddersyr en unik musikprofil til butikskæder.

 Resultatet skabes på et fundament af grundig dialog, høj faglighed og dokumenteret forskning.

All-in-one abonnementsløsning uden opstartsomkostninger