Musik er lyden af dit brand – del 1

Lyder dit brand som dit logo?

Derfor kan musik være en stor differentieringsfaktor og et nøgleelement i kundernes opfattelse af dit brand. 

Musik kan bruges strategisk til at skabe sammenhæng mellem brand image og positionering. Forskning har indikeret, at musik der ikke er brandtilpasset skaber usikkerhed hos målgruppen og påvirker deres forventninger og loyalitet til et brand negativt.

Musik er ikke en afgørende faktor i sig selv når vi definerer et brand. Produktet, logo, belysning, indretning, betjening, duft, m.v. er selvsagt også afgørende for kundens samlede oplevelse.

Musik taler blot til vores følelser på en måde som kun overgåes af det talte ord. Derfor har det så stor betydning, at musikken er nøje tilpasset brandet og målgruppen. En strategisk defineret musikprofil kan ikke alene forføre kunderne. Den vil også gøre brand identiteten mere skarp og give valuta tilbage i form af kundeloyalitet, øget opholdstid og dermed øget omsætning.

Identitet - Lad musik fortælle din historie

Når lyd og musik er designet til at fremkalde et brands identitet og værdier, optimeres kontakten med kunden på et langt dybere og emotionelt niveau. Musik kan også være en genvej til at vinde sympati hos en ny/yngre målgruppe, ved at levere relevant indhold på de rigtige tidspunkter. Musik er nok det redskab der kommer tættest på at udtrykke det uudtrykkelige. Musik har sit eget sprog med en enorm evne til at ramme en følelsesmæssig nerve i os alle, som kan gøre et brand større end ord.

Bevidsthed - Vær mere end bare et brand

En styrket brand identitet vil udløse højere engagement, vække minder, skabe følelser og øget sympati for dit brand. Musik skaber hype og opmærksomhed som et ekstra lag til de eksisterende værdier. Det giver yderligere indhold til kunderne at opdage og dele med sine omgivelser. Ligesom den visuelle strategi er konsistent på tværs af alle berøringsflader, skal en musikstrategi også være ensartet på tværs af et brand.

Valuta - Musik som et aktiv

Målet med musik i retail er at få målgruppen til at foretage både følelsesmæssige og omsætningsmæssige investeringer tilbage til brandet. Musik bidrager med en værdi til at skabe en følelsesmæssig fobindelse, som mange brands har brug for. Loyalitet forvandles til god omtale ligesom brandet differentierer sig i forhold til konkurrenterne.

Musik er et universelt sprog der evner at påvirke mennesker på en måde som ingen sammenlignelige marketingredskaber formår. Derfor vil brands der er i stand til at skabe den rigtige lyd i høj grad kunne forbedre sit omdømme og nå en større kundekreds.

Musik er lyden af dit brand!

Læs også Del 2 - Et musikals eksperiment